Sluta skrika och börja skapa kommunikation som engagerar

Vi översköljs av budskap varje dag i form av reklam, inlägg och annonser där allt slåss om vår uppmärksamhet. Det är helt omöjligt att lyssna och se på allt. För att sticka ut räcker det inte att prata högre, det handlar om att få människor att vilja lyssna.

Trots det gör många företag samma misstag, de skriker ut sitt budskap som en megafon och tror att ett högt
“vi är bäst!” ska fånga intresset. Men sanningen är den att ingen bryr sig bara för att ni pratar högre.
Kommunikation handlar inte om att höras, det handlar om att bli lyssnad på.

Så hur skapar ni kommunikation som folk vill ta till sig och som engagerar, konverterar och bygger varumärke?
Här är fem nycklar som kan göra skillnad i din kommunikation. Läs mer om hur Vju kan hjälpa dig med din kommunikation.

5 nycklar till kommunikation som engagerar

1. Prata MED din målgrupp, inte OM er själva

Folk bryr sig inte om vad ni gör, de vill veta vad de får.

No: “Vi erbjuder skräddarsydda lösningar.”
Yes: “Du får en lösning anpassad efter dina behov.”

Gå igenom er hemsida och annonser, fokuserar ni på er själva eller på kundens behov?

2. Fånga intresset direkt

Du har max 2 sekunder, börja starkt!

No:  “Vi har 10 års erfarenhet.”
Yes: “Slösar du också pengar på annonser som ingen klickar på?”

Granska era viktigaste sidor och annonser, är första meningen fängslande? Om inte, skriv om!

3. Stick ut i bruset och bryt mönstret

Vill ni synas? Gör något oväntat.

  • Ställ en fråga som skapar nyfikenhet.
  • Använd en bild som bryter normen.
  • Utmana en uppfattning – få folk att tänka till.

A/B-testa en standardannons mot en som bryter mönstret. Vilken engagerar mest?

4. Hemsidor ska konvertera inte bara informera

Besökare är där för att lösa ett problem, gör det enkelt för dem att agera.

  • Tydliga CTA-knappar – ”Boka ett möte”, ”Ladda ner guiden”.
  • Värde direkt – ge något konkret och användbart.
  • Kort och koncist – ingen orkar läsa långa textblock.

Testa er hemsida som en ny besökare, är det tydligt vad ni vill att de ska göra?

5. Sluta sända, börja prata

Engagemang på sociala medier kommer av interaktion, inte enbart inlägg.

  • Ställ frågor som skapar diskussion.
  • Våga ha en åsikt, debatt driver engagemang.
  • Berätta historier istället för att bara lista fakta.

Börja svara aktivt på kommentarer, ju mer ni engagerar er desto mer engagerade blir era följare.

Bonustips: Använd data och sluta gissa, få kommunikation som engagerar

De bästa företagen mäter och optimerar ständigt.

  • Vilka inlägg engagerar mest?
  • Vilka annonser får flest klick?
  • Hur många besökare konverterar?

Sätt upp enkla KPI:er och fokusera på det som driver resultat.

Funkar marknadsföring?

Vi på Vju är helt övertygade om att kommunikation som engagerar istället för att skrika högst är rätt väg att gå under 2025. Vill ni också skapa en strategi som gör att folk lyssnar, interagerar och agerar då kan vi hjälpa er med det.

Kom över på en eller två koppar kaffe så snackar vi om hur vi kan ta er kommunikation in i 2025.

Vi hörs!

KONTAKTA OSS

 

 

Psst!

Du vet väl om att vi på Vju kan det här med va? Hint hint!

Kontakta oss >>