Därför är UGC nyckeln till äkta engagemang 2025

Vad är UGC?

Användargenererat innehåll (UGC) är när kunder, följare eller användare skapar och delar material om ett varumärke – som bilder, videor eller recensioner. Och som du kanske förstår har det blivit superviktigt i en tid när äkthet och genuinitet betyder mer än någonsin. Under 2025 kommer vi definitivt att se ännu mer av det.

Det hela handlar egentligen om “social proof” – vi vill helt enkelt se att andra gillar och tror på det vi också tycker om. Konsumenter vill vara en del av berättelsen, inte bara åskådare. Och tack vare teknologiska framsteg som AI och social commerce blir det enklare för varumärken att använda UGC på ett smart sätt i sina marknadsföringsstrategier.

Människor vill se äkta erfarenheter, vilket i sin tur genererar äkta resultat.

 

Varför är det så? Jo, det visar sig att UGC-videoreklam genererar fyra gånger så mycket klickfrekvenser än annan typ av reklam eftersom de inte känns lika “reklamiga” – vilket gör att de överträffar de traditionella reklamerna som känns försäljningsinriktade. Och det med hela 29%!

Vi kan bara utgå från oss själva. I våra flöden (ung kvinna/man på 30-40 år) cirkulerar det en hel del UGC-reklam kopplade till ett visst schampoo-företag just nu. Det kommer upp sponsrat innehåll med utdrag ur poddar där de pratar om hur det hjälpt deras hårbotten, frågor och svar från Influensers som provat, kunder som gör en före och efter-video. Ja, vad ska man säga? Vi stannar. Och vi vill ha mer. Gissningsvis hade vi inte varit lika övertygade om företaget gjorde sin digitala marknadsföring baserad på traditionella bilder eller filmer. Vi vill ju ha det där äkta! Det nakna. Eftersom att det är lite som en visuell recension. Människor litar på människor.

Så vad kan ditt företag göra för att använda UGC effektivt i er marknadsföring?

 

  • Skapa kampanjer som uppmuntrar UGC
    – Be kunder dela bilder/videos med en unik hashtag.
  • Lyft fram kundernas berättelser
    – Dela kunders recensioner och erfarenheter i inlägg och annonser.
  • Använd UGC i annonser
    – Testa UGC i annonsering för att öka engagemang.
  • Gör det enkelt att skapa UGC
    – Skapa snygga unboxing-upplevelser så att folk vill filma sin reaktion.
  • Samarbeta med mikroinfluencers och ambassadörer
    – Jobba med personer som redan älskar varumärket och låt dem skapa innehåll som känns äkta och relaterbart.
  • Använd UGC i nyhetsbrev och på webbplatsen
    – Visa kundbilder i produktgallerier och lägg in kundrecensioner och social proof på landningssidor.
  • Reagera och engagera!
    – Gilla, kommentera och dela kundinnehåll för att visa uppskattning. Gör kunderna till en del av varumärket!

 

Vi på Vju är helt övertygade om att det är rätt väg att fortsätta på under 2025. Vill du också använda kraften i UGC för att stärka ditt varumärke och engagera din målgrupp? Vi hjälper dig! Kom över på en eller två koppar så tar vi det därifrån.

Hörs!

 

Kontakta oss

 

 

Psst!

Du vet väl om att vi på Vju kan det här med va? Hint hint!

Kontakta oss >>