Bygga varumärke på sociala medier handlar inte bara om snygga loggor och enhetliga färger. Det handlar om hur ni skapar känslor, engagemang och förtroende hos er målgrupp.

Få målgruppen att lyssna,
inte scrolla förbi!

Bygga varumärke på sociala medier handlar inte bara om snygga loggor och enhetliga färger. Det handlar om hur ni skapar känslor, engagemang och förtroende hos er målgrupp.

Men hur gör man det i en digital värld där vi matas med innehåll varje sekund? Ni konkurrerar inte bara med andra företag i er bransch, ni konkurrerar med flöden fulla av vänner, virala klipp och allt annat som stjäl uppmärksamheten.

Vill ni att ert varumärke ska kännas levande, äkta och relevant på sociala medier? Då behöver ni skapa innehåll som betyder något för er målgrupp. Här är tre strategier som hjälper er att bygga ett varumärke på sociala medier som engagerar och konverterar.

1. Visa varför ni finns, inte bara vad ni säljer

Folk engagerar sig inte i företag som bara pratar om sina produkter och tjänster. De engagerar sig i idéer, visioner och människor.

Era kunder vill veta varför ni gör det ni gör. Vad brinner ni för? Vad vill ni förändra i branschen? När ni delar med er av er resa, skapar ni en känslomässig koppling och det bygger ett varumärke på sociala medier som folk bryr sig om.

Hur ska ni tänka?

  • Lyft fram problemet ni löser, inte bara produkten ni säljer.
  • Berätta er historia. Vad fick er att starta företaget? Vad driver er varje dag?
  • Visa upp värderingar och visioner som folk kan känna igen sig i.

Inlägg/reel: En kort video där ni berättar varför ni startade företaget och vad ni vill förändra i branschen.

2. Lyfta fram människorna bakom varumärket

Ingen bygger relationer med loggor. Människor relaterar till människor.

Att visa vilka som står bakom företaget skapar förtroende och autenticitet, två saker som är helt avgörande när man vill bygga ett varumärke på sociala medier.

Hur ska ni tänka?

  • Dela bilder och videor på teamet – både i jobbmode och bakom kulisserna.
  • Lyft fram kundberättelser och case – visa hur ni faktiskt gör skillnad.
  • Våga vara mänskliga – allt behöver inte vara perfekt, det är ofta det autentiska innehållet som engagerar mest.

Inlägg/reel: “Möt [Namn] – personen bakom [produkt/tjänst] och hur hen gör skillnad för våra kunder.”

3. Ställ frågor och skapa dialog

Sociala medier är inte en plats för envägskommunikation, det är en plats för dialog.

Vill ni bygga ett varumärke på sociala medier som folk interagerar med och engagerar sig i? Då måste ni sluta prata PÅ er målgrupp och istället prata MED dem.

Hur ska ni tänka?

  • Ställ frågor som engagerar – få målgruppen att reflektera och svara.
  • Använd polls, omröstningar och öppna diskussioner.
  • Uppmuntra följare att dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.

Inlägg/reel: ”Vad är den största utmaningen i er bransch just nu? Berätta i kommentarerna!”

Bygg ett varumärke på sociala medier som lever

Att bygga ett starkt varumärke på sociala medier kräver strategi, autenticitet och engagemang. Varje inlägg, varje dialog och varje berättelse ni delar tar er närmare en publik som bryr sig.

Vill ni ha en strategi som gör ert varumärke lika levande digitalt som det är i verkligheten? Vi hjälper er att göra snacket till strategi och strategi till innehåll som engagerar. 

 

Kontakta oss



Psst!

Du vet väl om att vi på Vju kan det här med va? Hint hint!

Kontakta oss >>