Specifikation

SEO-analys

Operativ SEO

Teknisk SEO

Search Engine Optimization

Sökmotoroptimering

Ta kommando över sökresultaten med SEO.

”Vill du gömma ett lik? Gör det på sidan två på Google.” Vad i helv… tänker du nu. Lugn, vi ska förklara. SEO, eller sökmotoroptimering som det egentligen heter, kan verka lite rörigt – vi förstår det. Det är lätt att fastna i tekniska termer och känna sig vilsen. Men vi på Vju har försökt att förenkla lite vad vi håller på med – men ibland kan det bli lite nördigt. Det kan vi liksom inte hjälpa. Välkommen in i sökmotoroptimeringens värld. Kom igen, det blir kul!

Sökmotoroptimering – är det verkligen så viktigt?

Hur många gånger söker du efter någonting på Google varje dag? Förmodligen fler gånger än du tror. Och du är definitivt inte ensam. 96% av alla internetanvändarna i Sverige använder Google dagligen. Men Google är inte bara en fantastisk sökmotor, det är också den ultimata marknadsplatsen. För de som syns på första sidan, åtminstone. För de som hamnar på andra sidan? Låt oss bara säga att det inte riktigt är samma sak.

För att göra det hela lite enklare kan vi dela upp SEO-arbetet i två delar: operativ SEO och teknisk SEO. Målet är att ranka så högt som möjligt på sökmotorernas resultat. En dålig placering på Google är som att spela kurragömma utan någon som letar efter dig. Om ingen hittar dig, hur ska du då få kunder?

Är du redo för en djupdykning i nörderi? Ta ett djupt andetag. Nu drar vi igång.

Det är viktigt vad vi säger – och hur vi säger det

När man jobbar med sökmotoroptimering behöver man kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt. Innehållet man skriver ska både vara intressant, fylla en funktion och vara anpassat efter sökmotorer. Det är alltså både viktigt vad vi säger, men också hur vi säger det. Ofta brukar man kalla denna del för operativ eller innehållsdriven SEO. Det handlar både om att se över det content som finns på hemsidan i nuläget, men också att se vad det är som saknas. Finns det potential som vi helt enkelt har missat?

Hur ska man veta det då? Det är där vi på Vju kliver in i bilden. Vi analyserar data, gör en sökordsanalys, jämför nyckelord och ger dig förslag på vad du behöver skapa för att synas. För ju högre upp på Google ni finns, desto större chans har ni att läsaren ska hitta in till just er.

Glöm inte den tekniska sökmotoroptimeringen!

Här går vi in bakom… eller vänta, vill du ha en kaffe innan vi fortsätter?

Så, vart var vi? Jo, här går vi in bakom kulisserna och arbetar med några av hemsidans tekniska förutsättningar. Framför allt fokuserar vi på att göra det grundläggande arbetet med bland annat sidtitlar, h-struktur, metabeskrivningar, bildstorlekar och alt-taggar. Här kommer de krångliga termerna fram, vi vet. Det man behöver förstå är att det är viktigt att detta arbete görs. En teknisk sämre hemsida försämrar rankingen på sökmotorerna = det blir svårt för dina kunder att ens veta om att du finns. Därför är den tekniska SEO:n minst lika viktig som den operativa för att förbättra din synlighet.

Hur tänker en sökmotor?

Ja, för att ens kunna göra någonting av det vi har snackat om ovan så gäller det att förstå hur en sökmotor tänker. Vad krävs för att bli Googles vän? Google utgår främst från dessa fyra aspekter – snabbhet, ordning och reda, relevans och tydlighet. Ju mer din hemsida uppfyller dessa krav, desto bättre och högre kommer den att rankas av Google.

Och kom ihåg – där du inte syns, syns antagligen dina konkurrenter. Detta betyder att du som inte arbetar med SEO varje dag kommer inte att synas. Om du inte syns, syns dina konkurrenter. Så låt oss inte missa några potentiella kunder!

[Blogg]

Berätta mer om sökmotoroptimering

Du har väl inte missat Vjus alldeles egna blogg? I vår blogg pratar vi om allt som har med digital marknadsföring att göra. De senaste trenderna, tips och tricks, förklaring av olika uttryck – och AI såklart! En blogg med lite gott och blandat helt enkelt för den som är sugen. Här kan du se våra senaste inlägg!

”Smatter har varit en viktig partner för Samariterhemmet Diakoni när det gäller att stärka vår digitala närvaro. Deras team stödjer oss inte bara inom områden som sociala medier och innehållsskapande, utan även med webbutveckling och strategisk annonsering. Vi är väldigt nöjda med de uppnådda resultaten och ser fram emot att fortsätta vårt samarbete. Tillsammans arbetar vi mot att skapa ett medmänskligare Uppsala.”

– Ewa Johansson,
Kommunikations- och Marknadschef, Samariterhemmet Diakoni

Har du en idé?
Kom över på en kaffe så snackar vi vidare.

Kontakta oss >>