Den frågan har jag fått från ett par olika håll den senaste tiden. Det var ett tag sedan jag senast behövde argumentera och försvara mitt arbete och yrkesroll. Det fick mig att fundera lite…
Jag tänker så här: att INTE marknadsföra sig – funkar det verkligen? Jag tror jag har tjatat om det förr, men det är självklart en utmaning att veta exakt vad som fungerar bäst för ditt företag. Men vad är alternativet? Att inte göra något alls?
Att lyckas med din marknadsföring handlar om en balans mellan intuition och data. Känns det bra, är det bra. Visar datan också att det går bra – kanon! Det är i mixen av det okända och det faktiska som hantverket ligger. Vi jobbar ofta med att förändra beteenden. Att någon ska välja vår produkt eller tjänst framför någon annans. Att förändra beteenden tar tid. Det måste få ta tid – annars får vi ingen varaktig effekt. När Sveriges Annonsörer för ett par år sedan släppte rapporten Varumärke i obalans, kunde man se att företag som slutade annonsera i snitt tappade 16% i försäljning på årsbasis. Samtidigt ansåg 8 av 10 företagsledare att ett starkt varumärke är en förutsättning för långsiktig lönsamhet. Ändå saknas nyckeltal i budgetar och andra dokument där man kan följa utvecklingen.
Varför är det så?